Critical Mass, avagy a bíráló massza

Önmagában évek óta idegesít a jelenség, amikor valamely embercsoport, azt hiszi, hogy ő felsőbbrendű, és bármilyen jogalapja is van mások relatíve normális életét megzavarni azzal, hogy krónikus feltűnési és bandázási viszketegségek közt utcára vonul. Teszik ezt, akár árpád-sávos zászlóba öltözve, akár Dr. Molotov koktéljaival felvértezve, akár szivárvány sátornak díszítve, vagy mint tegnap biciklivel.

Critical Mass

Ami legjobban zavar, hogy nekik persze teret és időt kell biztosítani, hogy kiélhessék a hóbortjaikat. Viszont ők nincsenek tekintettel másokra. Hogy hány rendőrt kell miattuk kivezényelni, hogy hány autós, buszonülő, vagy tömegközlekedő ember sz*ntségf*százott, amikor vasárnap délután a Margit-híd közepéig állt a sor, vagy kocsival nem tudta ajtóig vinni az anyukáját, aki egyedül menni sem bír. Mindezt csak azért mert ti az Andrássyn akartok kerekezni. Mennyi értékes időt vettetek el másoktól, azzal hogy kint voltatok?

Persze, ha hazamész és kirabolták mondjuk a házad, vagy a szomszédét, gondolsz-e arra, hogy az a rendőr autó amiből 20-30 darab kint volt az utcákon miattatok éppen nem járőrözött a környékeden? De legalább jó buli volt és nagy flash, de a gyakorlati haszna legalább 0.

Másrészt, miért van az, hogy ilyenkor azt hiszitek, hogy a kresz nem érvényes rátok?
Oké, én leszarom hányan jönnek – ha elegem van, maximum borulnak páran – de át fogok jutni a túloldalra, de az idős néni aki mellettem állt, mit fog csinálni? Majd kivárja a csodás 3 órás meneteteket, nem? Ugyanis amikor jöttem haza, már rendőrbácsi nem állt a kereszteződésben, ti meg jöttetek át a piroson mint a vadbarmok. Mert az persze csak a gördeszkásoknak szól…

Akinek felvonulási vágya van mi a rákért nem tud elvonulni oda, ahol senkit nem zavar? Le lehet tekerni a Kiskunságban, ott vannak olyan hatalmas foltok, ahol 30 kilóméteren belül a madár sem jár. Miért nem ott tekertek? Ja, mert ott nem elég feltűnő…

Akkor most mások idegesítése a cél, vagy tényleg valami NORMÁLIS célotok is van?

“Critical Mass, avagy a bíráló massza” bejegyzéshez 39 hozzászólás

  1. annyit fűznék hozzá, hogy kimentem vasárnap az Andrássy útra meg a Városligetbe sétálni (a felvonulás vagy micsoda alatt), mert hát jó idő van, miért ne sétálhatnék? már megbántam, útközben kb 6 kerékpáros próbált elütni, feltételezem nem direkte, de hát akkor is.nem volt elég nekik az egész Andrássy, kellett még a járda is…

  2. De szeretek vidéken élni 🙂 Igaz h nincs Hősök tere, meg Andrássy út, meg 4-es(!!!) metró,meg dugók, meg Morrison’s, meg Critical Mass…
    …de van csend, meg nyugi, meg Turul madár, meg erdei ösvények, meg tiszta források, meg Öreg tó…sőőőt vannak kerékpárutak is (megjegyzem senki(!!!) nem használja)…
    Bringások, ti meg…ehh :@ :S
    Huhhdeutállaktiteketautósként-.-
    Nah meg minden immodicus, provokatív, egoista csoportosulást…

  3. “Önmagában évek óta idegesít a jelenség, amikor valamely embercsoport, azt hiszi, hogy ő felsőbbrendű, és bármilyen jogalapja is van mások relatíve normális életét megzavarni azzal, hogy krónikus feltűnési és bandázási…”

    DETTO ugyan így gondolom 😉 +1

  4. … Zone, a motorosokat nem bírod, a bringásokat sem, és nem vezetsz…. nem lehet, h a hiba a te készülékedben van? Vagy csak 4 km/h-ra vagy kalibrálva? :*

  5. Ajjaj, mi lenne veled Koppenhágában vagy Amszterdamba,ahol – ha ennek akár töredékeként, de – napi szinten néz ki így a város? 😀

    Egyébként a nagyobb kereszteződéseknél megállítottak minket, és elengedték a buszokat/trolit/villamost/autókat; sőt, jónéhány zebránál még a gyalogosokat is. Bizonyára Ti voltatok rossz helyen és rossz időben, gyász. :/

    A járdázás viszont tényleg hiba. A bicajosok hibája, erre előtte fel is hívták mindenki figyelmét, hogy ne, mivel az a gyalogosoké. De ahogy én láttam, a nagy többség ezt be is tartotta.

    És, hogy mi a cél? A bringázás népszerűsítése, hogy (természetesen nem kötelező) alternatívát mutasson az autózásra, esetleg tömegközlekedésre. Legalábbis én így látom.


    Egy “krónikus feltűnési és bandázási viszketegségben” szenvedő bringás, akinek volt pofája vidékről, 100 km-ről felvinni a bicaját, hogy “idegesítse” a pesti úri népet és “kiélhesse a hóbortját” a barátaival és a másik 30-40 ezer hasonló érdeklődésű társával 😉

  6. Ugye az utcán önkényesen mindent elfoglaló csoportok közé az autósokat is besorolod. Zavarják a nyugalmat is sűrűn, akadályoznak ha közlekedem, legyen az gyalog, bringával, bkv-val.
    Úgy érzem ez az egész azért zavarta az autósokat meg mindenkit, mert kisebbségbe kerültek hirtelen. Most komolyan fordított esetben, 1-2 bringást ki nem szar le, hogy hol akar átkelni vagy hova akar menni? Itt most fordítva volt, és nagyon nem tetszett a népnek ugye? Kicsit el kéne gondolkozni azon, hogy milyen lehet egy dolog másik oldalán állni.
    Más: Jó ideje meg volt hirdetve, és még csak nem is az első felvonulás volt. Ne mond hogy nem számítottál rá, hogy ez lesz. Aki ennek ellenére szervezi a dolgait, hogy vonulás lesz, az bizony így járt. Egy évben 2×3 órát ki lehet bírni szerintem. Miközben nekünk a maradék sok száz órát kell elviselnünk a kocsik közt. Mérlegelni kicsit, nem hőzöngeni minden ellen.
    Továbbá nagyon is volt értelme, megmutattuk, hogy milyen ha van egy nagyobb hal. Ha az autósok vannak elnyomva. Ha csak 10 ember gondolkozik el rajta már megérte.
    Remélem azért nem haltál bele abba a kis időbe míg várnod kellett. Egyébként a legtöbb helyen volt tömegmegállítás a zebránál és átengedtük a gyalogosokat.
    És igen, nekem van jogosítványom, van bringám és van bkv bérletem is. Látom minden oldalról a dolgot, mielőtt még felhozná valaki.

    Örülök, hogy megoszthattam gondolataimat.

  7. Nincs baj a cangásokkal ha a következőket az inventory-ból megfelelő módon alkalmazunk: nejlonszatyor, Ablak(mosó|törlő), ajtó(k), csomagtartó, húsdaráló, pepszin….

    A felhasználás módját mindenkinek a saját fantáziájára bízom, amúgy kedves, megértő humanista ember hírében állok… 🙂

  8. Nah….időpont ma 11.20 óra.Helyszín: vidéki kisváros főútvonala és a mellette párhuzamosan futó kerékpárút.Cajgás teker (természetesen(?!) nem a kerékpárútonmert az minek is van ott,hanem a főútvonal majdnem közepén, majd hirtelen gondol egyet és balra kanyarodik a zebrán. Csikorgó fékek, hátsó üléseken (bekötés ellenére) előre bukó kölykök, majd (döbbenet) de anyázó bicajos hogy neki vannak jogai…Őszintén csak azt sajnálom, h valamelyik kopasz sokajtós szekrény nem szállt ki a bömöséből és törte keresztbe bringástól…
    Hát no comment…ha nem vagyok a féktaposó brigádban, az egészet nem hiszem el.
    Talán meg kéne tanulni a bringás társadalomnak is a kreszt, sőőőt tovább megyek, le is kéne vizsgázniuk belőle -ha már a 40el se guruló mopedesnek le kell.
    És akkor nem említettem az éjjel, kivilágítatlanul, sisak és mellény nélkül, ne adj isten részegen tekerő társadalmi réteget…no meg azokat akik az amúgy is szűkre szabott főútvonal közepén érzik magukat huhh de királynak, és élvezik, h az autós száz métereken keresztül gurul utána 1-esben,mert megelőzni vagy kikerülni képtelenség…

  9. Trisa,

    igen a kresz ismerete nem fakultatív de mint minden ebben az országban ez is szabályozatlan, mert az a nyomorult rendőrök nem is igazán tudnak mit tenni… netán leveszi az első kerekét vagy ír egy intőt a nála lévő valamelyik űrlap hátára?

    “Magyarország én így szeretlek.”

    p.s.: fel is veszem a (iwiw)háziállatok közé a hűtőrmaszkra tapadt bringásokat is….

  10. Scold egyet értünk -.-
    (Saját blogomban bővebben kifejtettem a véleményemet a témával kapcsolatban,ZoNe szerverét nem akartam ezzel terhelni:$ :)) )

  11. Egyébként elolvastam ma amit a criticalmass.hu -n írnak a tudnivalókról, és ha mindenki aki kiment így gondolkodna, egy kurva szavam nem lenne, sőt még lehet hogy én is leporolnám a kétkerekű vadállatom. De ahogyan az itt hozzászólók megnyílvánulásaiból is látszik, nem túlságosan sokan tették magukévá az alap hozzállást.

    Pár szemelvény:

    Legyél előzékeny azokkal akiknek akadályt jelent a felvonulás.

    Ha nem bírod az “autósokat”, nem látunk szívesen, ne gyere el!
    Ez a demonstráció nem az autóvezetők ellen szerveződik, hanem az élhető városért, amihez épp az ő együttműködésükre van leginkább szükség. Nagyon ciki nekünk ha autósoknak beszólogató bringások tekernek köztünk.

    Autósokat nem molesztálunk, nem sértegetünk! Ha ilyen bringást látsz, mindenképpen szólj rá! Még a Föld Napján sem autóvezetők ellen tüntetünk. Nem ellenségeket gyűjtünk. Ha mérgesek, azt is értsd meg. Ők is áldozatot kénytelenek hozni a mi ügyünk miatt.

  12. elsősorban, nektek, fővárosiaknak szar, hogy a szokványostól szarabb lesz a tüdőtök, meg itt ott nagyobb eséllyel előjön majd egy kis rák, meg egyéb daganat :]

  13. Szar lesz a tüdőnk de legalább van három metrónk! De a tüdő nem koszolódik annyira ha nem húzod le az ablakot. 🙂

  14. Hmmmmmm…még egy ok,amiért nem ülök bringára :DD
    Vajon hol nagyobb a légszennyezettség, a kocsiban vagy a bringán?:DD
    (Irónia rlz)
    Nem is tudok bringázni -.- :DD

  15. Ühü 🙂
    De no para, mert elnéző vagyok amin Lenin…
    Tekerjetek csak szorgosan, szívjátok a friss Bp. levegőt így ellőzzük meg szmogriadót. Öreg koromra meg lesz egy rakat ólomkatonám. 😀

  16. Nem vagyok viszketeg bringás… Vagyis másképpen.. Nap mint nap használom (-nám békével) ha ne szorítanának ki a fent említett élettérből pont azok, akik azt reklamálják hogy az és egy napján zavarják az autósforgalmat a bringások..
    Én a bringáról nézve azt látom, hogy a lóerőgőggel elgőzösödött agyak nemhogy ránk, kétkerekűekre, hanem egymásra sincsenek tekintettel.. Nyomulnak minden térben, akárcsak a női ivarsejt felé a hímsejtek…

  17. khmmmm….
    “azt reklamálják hogy az és egy napján zavarják az autósforgalmat a bringások..”
    pontosítsunk :))
    Nem az év egy napján, hanem márciustól októberig az év minden napján zavarják az autósforgalmat a bringások.
    Ráadásul oly sokan közülük szándékosan, még többen a kreszt nem ismerve, vagy ami még rosszabb, készakarva, mondván hogy “úgy sem mer elütni”.
    Tiszt a kivnek (de jó lenne ha találkoznánk ezekkel a kiv-ekkel a közutakon…)

  18. Trisha!!
    Azt, hogy ki kit akadályoz, egyrészt szabályok írják le, másrészt meg elfogulatlan statisztika nem létezik.. De a tény:: a kerékpárt igen mostohán kezelik a közlekedést szervezők. Sokat látni pl. olyant, hogy vezet a kerékpár út jó hosszan egy forgalmas mellett, de valamennyi kereszteződésben kinn a tábla: kerékpár út vége, majd a zebra után újra kezdődik. Ergo, innen csak tolni lehetne a bringát.. Kérdem én: Hol látott már valaki egy autót minden kereszteződésen csak áttolni???? A másik, szerintem csak cinikus kezelése a problémának a járdákra kent sárga csík, amiről a gyalogosnak ha van is gőze miért is van az ott, akkor gőgje is van hogy ne vegye figyelembe..
    Azt gondolom hogy igen, vannak mindhárom oldalon renitens, tolakodó , pimasz közlekedők, akik miatt általánosíthatunk, és ugye az erőviszonyokat (no és létszámfölényt ) figyelembe véve , a szabályszegésért járó büntetések száma eltolódik az autósok felé.. Ha bevezetnék a jogosítvány kényszerét a bringára, talán segítene a helyzeten, de tartok tőle hogy csak a bürokráciát növelné, a közlekedés biztonságát nem.. De a vérmérsékletre apellálva egy történetet idéznék egy olyan bringásról, aki az ausztriai Gross-Glockner-re feltekert, és követte végig egy(vagy több) autó, mert a záróvonal mellett nem tudta előzni..Nem dudált, nem anyázott, nem bőgette a motorját!!!!

  19. Kedves boecce,

    ha már konkrétan nekem szántad.
    1. Semmilyen statisztikáról nem tudok ez ügyben, pláne nem reálisról.
    2.Minden kereszteződés oldja a kresz szabályokat a gépkocsik tekintetében is.
    3.Minden kereszteződésben le kell lassítania, vagy meg kell állnia a gépkocsivezetőnek is.
    4.Valóban eltolódik az autósok felé, hiszen józan paraszti logikával sem nehéz kikockázni, hogy az esetek nagy részében autóval nagyobb kár okozható, mint bringával, még akkor is, ha a kerékpáros a hibás.
    4. Én még sosem láttam trafipax-ot kerékpárost bemérni és megbüntetni, pedig az esetek jó részében simán lenne rá ok.
    5.Sajnos még szabálytalan bringást megbüntetni sem láttam a rendfenntartó erőket, holott rendkívül gyakran lenne erre is ok.
    6.Én sem kizárólag a vezetői engedély megszerzését tartanám feltétlenül szükségesnek a bringára (ha már közlekedési eszköznek nevezitek), legalább ennyire fontos lenne a bringások kőkemény büntetése is, ahoyg ez pld Hollandiában, Németo-ban megoldott. Igaz nem is nagyon kell ott büntetni, hiszen egészen más a kerékpáros közlekedés kultúrája mint nálunk. (Igen, ott beszélhetünk kerékpáros közlekedési kultúráról)
    7. Fentebb leírtam pár általad idézett esetet magyar viszonylatban is.
    8. Nem azért járok kocsival, hogy egy nyomi bringás miatt késsek órákat, mert képtelen leszállni a bringájáról és félreállni ahhoz hogy meg lehessen előzni.
    9.Épp ott a probléma, hogy az általad említett esetből is kiderül, mi legyünk rátok tekintettel, de ti nyugodtan akadályozhatjátok, sőt veszélyeztethetitek az amúgy is lelassult forgalmat.
    10. Talán nem direkt ott kellene bringázi, ahol ezzel szándékosan akadályoztok, sőőőt veszélyeztettek. Számtalan elkerülő út van mindenütt, nem hiszem hogy kizárólag a legforgalmasabb főutakon lehet áldozni ennek a “közlekedési eszköz”nek…
    Hát ennyi.

  20. Trisha

    pont fordítva, az autósok zavarják minden nap a közlekedést, meg rontják az egész föld egészségi állapotát, legalábbis a benzin, gázolaj üzeműek 🙂

  21. Kedves Anim,
    először is, értő olvasás…
    Másodszor a Föld egészségi állapotát én direkt ugyan nem említettem, de ok, legyen:))
    Le az autókkal, a kerékpár gyárakkal, az elektromos árammal, az üzemi termeléssel, a melegvízzel, a számítástechnikával, a kenyérszállítókkal, a tömegközlekedéssel, a repülőgépekkel, a mentőkkel, a tűzoltókkal….
    Hajrá XV. szd.
    ehh… :DD
    Ne vicceljünk már….
    Az autósok a te közlekedésed zavarják, te meg az övéket…
    Továbbra is az a véleményem, hogy ÉRTELMES tolerancia…
    (Ami számomra továbbra sem összeegyeztethető a CM-el)

  22. én is hozzászólnék…
    azt is meg kell nézni, hogy ez milyen céllal volt, nem csak azt, hogy “vonultak”, sztem elég gáz, ha az árpádsávosokhoz, vagy a melegek felvonulásához hasonlítod a bringásokat…
    egyébként előre bejelentett rendezvény volt, így akinek nem tetszik, nem megy arra…
    ha nekem nem tetszik hogy a parlament előtt idióták hada tüntet, örjöng, vagy melegek vonulnak végig a körúton, vagy motoros felvonulás van, vagy a bkv sztájkol, vagy a máv, … vagy ha tudom hogy focimeccs lesz a környéken és egyértelmű hogy balhé lesz, egyszerűen nem megyek arra

    És igenis kellenek a bicikliutak akárki akármit mond!

    ha valaki megnézi a nyugati országokat, láthatja, hogy ott érdekes módon meg van oldva a kerékpáros közlekedés…

    az meg hogy úgy gondolod, hogy a “kresz nem érvényes rátok” ? DE! a kresz mindenkire érvényes és egyformán vonatkozik! aki felmegy a járdára, nem figyel a másikra, neadjisten nem ad elsőbbséget, az egy-egy idióta miatt van… autósok között is vannak akik tesznek a kreszre, mégsem mondom hogy minden autós azt hiszi, hogy nem vonatkozik a kresz…
    nem szabad általánosítani

  23. “akinek nem tetszik, nem megy arra”. Ez talán még megoldható is lenne, ha nem a legforgalmasabb utszakaszokat jelölték volna meg a szervezők. Egyébként pedig az Andrássy úttól 3 házra laktam a felvonuláskor. Ha akartam volna sem tudtam volna elkerülni ezt a csodát.

  24. Én is hozzászólnék…
    Elmondanám, hogy a felvonulás be volt jelentve, és a rádióból is ez folyt. Aki ezt tudomásul vette, az nem ment arra, vagy ha arra is ment vállalta a következményeket. Szerintem még így is a biciklisnek a legnehezebb, mert az autósok intoleránsak velünk szemben és nem fogják fel, hogy mi is a közlekedés része vagyunk. A bicikli egy jármű. Annak a biciklisnek akinek elege van abból, hogy centiméterekre megy el mellette az autós és ledudálják meg minden, az a járdás választja, már amennyiben van járda. Mert, hogy az nem mindenhol van. És most nem a belvárosra gondolok. És ha van járda, akkor meg a gyalogosok utálják le a bicikliseket.
    A demonstráció éppen azért folyik, hogy több bicikliút legyen, és senki nem bánt senkit, kivéve akkor ha az autósok a biciklisávra parkolnak, a gyalogosok meg a bicikliút közepén ténferegnek…
    És kérdezném:
    A biciklisek miatt van dugó? Na ne már! Amúgy nincsen?
    Az autó környezet szennyező, a bicikli nem. A biciklivel mozogsz, az autóban csak ülsz.
    És jogos demonstráció lehet ez, amiben 80 000 ember részt vesz nem?
    Tömegközlekedj, biciklizz, NE AUTÓZZ! Vagy ha autózol is használd ki gazdaságosan. Ha útnak indulsz valahova nézz körbe, hogy ki szeretne arra menni amerre te. 1 autó = öt személy. és nem kell őket háztól házig vinni… egy darabon ha elviszed már jó.

  25. Az alapvető probléma pedig leginkább ott van, hogy az világ egyre jobban urbanizálódik, és sok ember tömörül kicsi helyre és az ember meg van elégedve a szürke mindennapokkal… de ha valami szín megy az ember életébe, akkor már baj van, és senkinek nem jó semmi… és senki nem hajlik a kompromisszumokra.
    És nagyon szánalmasnak tartom azt, hogy az embereket ilyen dolgok osztják meg gerjednek haragra egymás ellen.
    Amíg a törvények az ilyen eseményeket lehetővé teszik, addig lesznek is ilyenek felvonulások és nem feltétlen kell azért a bicikliseket egy szintre hozni a melegekkel. A pedofilok is kiállhatnának ennyi erővel az utcára tüntetni, vagy azok is, akik az orrukat túrják és utána megeszik. Az is gusztustalan és nem elfogadott… Ők is kimehetnének tüntetni.
    És ha valakinek valami nem tetszik vannak törvény adta lehetőségek, amiket ki kell használni és nyugodtan tessék feljelenteni a felvonulások szervezőit. Könnyű véleményt mondani olyan dolgokról, ami az embernek nem tetszik, de ha két fűszálat keresztbe kell tenni ezért akkor már baj van igaz? Ilyenkor jön az, hogy van nekem jobb dolgom is…
    Éppen azért vettem részt én is a felvonuláson, hogy ne ölbe tett kézzel üljek otthon és nézzem, hogy mikor lesz rendes kiépített bicikliút. És igazán nem azért van az egész, hogy a gyalogosokat, a környéken lakókat és az autósokat bosszantsuk. Nekünk is szarul esik, bicikliseknek, amikor a gyalogosok beszólogatnak és úgy szintén az autósok is, hogy takarodj a járdára. Na ilyenkor mi legyen?
    És a belvárosban élőknek ez lesz a legkisebb gondjuk, hogy értelmes dolgokért vonolunk fel, mert szerintem nagyobb gondjuk van az éjszakánként hazatántorgó hangoskodó részegekkel, ami mindennapos.
    Vagy ha akkora nagy baj van a biciklisekkel akkor tessék ellentüntetést szervezni!
    De részemről a téma lezárva… arra jó volt, hogy felbosszantsam magam azokon, akiknek csak nagy szájuk van.

  26. erről szó sincs, csak annyi hogy ezt az 1-2 órát félévente ki lehet bírni, de nem hiszem hogy csak 1 út van hazafele…

  27. Egyébként örülök, hogy az a legnagyobb gond szerintetek a most Magyarországon, hogy nincs elég bicikli út…

    Másrészt kedves Toom, meséld már el, hogy hol lehet megkerülni az Andrássy út vonalát, a Deák téren, és a Hősök terén kívül?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.